Pusat Jaminan Kualiti & Akreditasi (PJKA) PSAS ditubuhkan bagi merancang, menyelaras, melaksana, mengawalselia dan memantau perjalanan pengurusan kualiti PSAS. Selain Ketua PJKA, unit ini disokong oleh seorang Pegawai Pengurusan Kualiti bersama urusetia kualiti dan pegawai kualiti jabatan akademik dan unit sokongan dalam melaksanakan proses pembangunan dan pembudayaan kualiti secara berterusan.
Fungsi/Peranan:
PJKA berperanan dalam urusan berikut:
- Merancang, menyelaras, melaksana, mengawalselia dan memantau Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) seiring dengan keperluan standard, dokumen kualiti dan peraturan yang sedang berkuatkuasa.
- Memantau dan mengenalpasti ruang dan peluang penambahbaikan secara berterusan dalam aspek pelaksanaan SPK di jawatankuasa, pemilik proses, jabatan dan unit.
Dasar Kualiti
PSAS bertekad untuk memberikan perkhidmatan pendidikan dan latihan dalam bidang teknikal dan vokasional melalui pelaksanaan sistem pengurusan kualiti yang dipertingkatkan keberkesanannya secara berterusan bagi melahirkan modal insan yang holistik, berciri keusahawanan dan seimbang selaras dengan keperluan gunatenaga negara.
Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2015
ISO 9000 adalah satu standard bertulis yang menetap dan menerangkan keperluan asas yang perlu ada dalam sistem pengurusan kualiti bagi memastikan perkhidmatan yang diberikan oleh sesebuah organisasi dapat memenuhi kehendak pelanggan.
Sistem Pengurusan Kualiti adalah satu sistem kerja yang terancang di mana proses-proses dikawal bagi menghasilkan perkhidmatan yang konsisten kualitinya.
Skop SPK PSAS adalah pemberian perkhidmatan pendidikan di peringkat diploma dan ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan dan perdagangan